– метод, організації учнівського колективу, який забезпечує формування відносин, відповідальної залежності в колективі та організаторських якостей окремої особистості;
– складова частина системи педагогічних засобів, оскільки вирішує специфічні завдання єдиного колективу;
– результат педагогічної взаємодії вчительського і учнівського колективів;
– діяльність, яка здійснюється самими дітьми, включаючи постановку мети, її розробку;
– принцип організації життя колективу школярів.
Учнівське врядування і його завдання:
Учнівське врядування добровільне об’єднання учнів, мета якого – сформувати в дітях почуття господаря школи, класу, вміння співробітничати на принципах партнерства, гласності, демократизму.
Принципи, які лежать в основі учнівського врядування:
– розширення реальних прав та повноважень органів врядування;
– свідомість, самодіяльність та активність учнів;
– доброзичлива вимога;
– регулярна почергова змінність виборного активу;
– відповідальність віковим та індивідуальним особливостям учнів;
– конкретизація колективних творчих справ.
Функції врядування в школі
1. Забезпечення порядку в школі, організоване чергування у школі;
2. Конторль за відвідуванням школи учнями;
3. Проведення загально-шкільних лінійок, зборів, круглих столів, виставок;
4. Організація дозвілля, творчих виставок, змагань;
5. Організація із збереження шкільного майна, води, електроенергії, підручників ;
6. Організація самообслуговання в класах, контроль за дотриманням санітарно-гігєнічних вимог;
7. Організація роботи з благоустрою теріторії школи;
8. Участь у розробці плану школи на новий навчальний рік;
9. Надання допомоги в організації оздоровчих таборів молодших школярів;
10. Участь у проведенні педагогічних рад, на яких розглядаються питання учнівських колективів.
Структура і завдання комісій:
Волонтерський рух
До її складу входять учні, які захоплюються спортом, відвідують спортивні гуртки та секції, мають високі досягнення на цьому поприщі.
Завдання комітету:
- підвищення фізичного рівня розвитку та покращення здоров’я учнів школи;
- ведення роз’яснювальної роботи проти куріння, алкоголізму, наркоманії та пропаганда здорового способу життя;
- організація і проведення спортивних змагань, запис дітей до спортивних шкіл;
- підготовка і проведення конкурсів;
- заохочення учнів до участі в цих заходах.
Комітет “Культура та дозвілля”
До складу комісії входять учні, які в позаурочний час ведуть активне культурне життя (відвідують музичні школи, хореографічні колективи).
Завдання комітету:
- керує проведенням культурно – масових справ, організацією шкільних і класних вечорів, свят народного та шкільного календаря, розподіляє між класами та учнями доручення по підготовці цих заходів;
- організовує оформлення школи та класних кімнат;
- несе відповідальність за утримання та підготовку програми художньої
- частини і програму дозвілля;
- вивчає побажання учнів щодо організації і роботи гуртків художньої
- самодіяльності, образотворчого мистецтва, проводить запис в гуртки, oрганізовує проведення конкурсів і оглядів художньої самодіяльності.
Прес – центр
До складу комісії входять учні, які організовують та здійснюють художнє оформлення шкільного інтер’єру, висвітлюють цікаві шкільні традиції.
Завдання комітету:
- випуск інформаційних вісників;
- висвітлення шкільних подій у засобах масової інформації села;
- збір матеріалів до шкільної газети;
- оформлення інформаційних стендів, оголошень;
- оформлення урочистих подій, заходів;
- підготовка фотомонтажів, фотовиставок робіт;
- проведення анкетування, соціологічних опитувань.
Повноваження шкільного парламенту
1. Приймати рішення з найважливіших питань шкільного життя.
2. Координувати роботу класів, доводити до відома класних колективів завдання роботи парламенту.
3. Піклування про молодших школярів.
4. Брати участь в організації допомоги з невстигаючими учнями.
5. Надавати допомогу одиноким людям похилого віку.
6. Організація позашкільної роботи, виховні заходи, конкурси, екскурсії.
7. Здійснення контролю за відвідування учнями уроків.
8. Контроль за чергуванням класів у школі.
9. Організація засідання парламенту.
10. Затвердження комісій парламенту. Обирання голів комітетів.
11. Винесення на розгляд питань, які турбують учнів школи.
Положення про Президента школи
1. Президент є головою учнівського колективу школи.
2. Президент обирається терміном на 2 роки.
3. Президентом школи може бути учень школи віком від 14 років, є активним учасником шкільного життя, відмінником у навчанні.
4. Президент є головою учнівського парламенту.
5. Президент школи:
- виносить питання на розгляд парламенту;
- має право внести зміни щодо покращення навчання і дозвілля учнів;
- скликати чергові засідання учнівського парламенту;
- немає права передавати свої повноваження іншим особам;
- бере участь у роботі комітету по захисту прав дитини;
- координує діяльність парламентських комісій;
- має право вето на рішення парламентських комісій;
- має право вето на рішення парламенту
6. Повноваження президента припиняються в разі:
• відставки;
• неможливості виконання обов’язків за станом здоров’я;
• закінчення школи.
Права та обов’язки лідерів учнівського врядування
Голова (президент):
• стежить за виконанням статуту та законів навчального закладу;
• координує і контролює роботу органу учнівського самоврядування навчального закладу;
• координує роботу парламенту;
• захищає та відстоює інтереси членів свого колективу;
• реалізує свою передвиборчу програму;
• веде пленарні засідання і підписує їх протоколи;
• сприяє членам парламентських комісій у вирішенні проблемних питань, надає їм необхідну інформацію для діяльності;
• звітує про роботу парламенту перед своїми виборцями на загальних зборах;
• вирішує інші питання, доручені парламентом та іншими членами органу самоврядування;
• виступає посередником між батьківським і педагогічним колективами та колективом школи.
Секретар:
• веде протоколи всіх засідань;
• готує необхідні матеріали та проекти документів для розгляду на засіданні;
• веде банк необхідної для діяльності комісій парламенту інформації.